18 آذر 1398
En | 

راهبرد مشارکت شهروندان در پورتال اینترنتی اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی


سند راهبرد مشارکت در پورتال اینترنتی اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی در راستای دستیابی به اهداف تعیین شده در دستورالعمل استاندارد تارنمای دستگاههای اجرایی و در جهت افزایش کیفیت ارائه خدمات الکترونیکی به شهروندان گرامی، تدوین گردیده است.  این سند راهبردی با رویکرد تمرکز بر خلاقیت و نوآوری در طراحی و پیاده سازی یک سرویس مطمئن و یکپارچه جهت ارائه خدمات الکترونیک تنظیم شده است و اهداف اصلی این سند به شرح ذیل می باشد:


-  کاربرپسند بودن

نحوه چیدمان  بخش های گوناگون و به ویژه طراحی صفحه اصلی پورتال به گونه ای است که موجب سهولت استفاده کاربران از امکانات پورتال شده و همچنین موجب تمایل کاربران جهت مراجعات بعدی خواهد بود.

 

-  شفافیت

برای هر یک از حوزه های مختلف فعالیت دستگاه شامل (راه، مسکن و شهرسازی)  بخش های مجزا و مشخص جهت ارائه خدمات الکترونیک در سطوح مختلف اطلاع رسانی، ارائه درخواست خدمت و دریافت الکترونیکی خدمت اختصاص داده شده است. همچنین لینک ها و بنرهای مرتبط با امکانات مختلف پورتال به نحوی واضح و مشخص طراحی و پیاده سازی گردیده اند، بطوریکه حتی کاربران که برای اولین بار به پورتال مراجعه نموده اند به سهولت قادر به دستیابی به اطلاعات و خدمات موردنظر خود می باشند.

 

-  کیفیت خدمات

در حال حاضر تمامی خدمات اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی بصورت الکترونیکی از طریق پورتال اینترنتی اداره کل و همچنین به موازات آن از طریق سامانه الکترونیکی مدیریت ارتباط شهروندی وزارت راه و شهرسازی (شهراه) در حال ارائه به شهروندان می باشد. اطلاع رسانی الکترونیکی در خصوص تمامی خدمات صورت گرفته است و امکانات فنی لازم برای آندسته از خدماتی که قابلیت درخواست و ارائه بصورت الکترونیکی را داشته، مهیا گردیده است.

 

-  دسترسی پذیری

مبحث دسترسی پذیری در دو بخش دسترسی پذیری پورتال و دسترسی پذیری اطلاعات مورد توجه قرار گرفته است. در خصوص پورتال، امکان دسترسی شهروندان و متقاضیان دریافت خدمات دستگاه در تمام ساعات شبانه روز امکان پذیر می باشد و در صورت ایجاد وقفه در فعالیت پورتال و توقف خدمت رسانی (به دلایل فنی مانند به روز رسانی ماژول های سرویس، تهیه پشتیبان، بروز اختلال سراسری و ...) مراتب در قالب (اطلاعیه خروج ار دسترسی) اطلاع رسانی می گردد.

در خصوص دسترسی پذیری اطلاعات، طراحی پورتال به نحوی است که توسط تمام مرورگرهای رایج قابل دسترسی می باشد و زمان بارگذاری صفحات پورتال کاملاً با استانداردهای روز  (کمتر از 10 ثانیه) مطابقت دارد. همچنین مشاهده و استفاده از پورتال با استفاده از تلفن همراه و تبلت امکان پذیر است. تمامی فرم های درخواست خدمات، نقشه ها و مستندات قانونی مرتبط با خدمات دستگاه که برای دانلود در اختیار کاربران قرار داده اند، در فرمت های داده رایج و استاندارد مانند pdf، jpeg و یا فایل های متنی word بارگذاری شده اند و در تمام تجهیزات الکترونیکی قابل استفاده یا مشاهده می باشند.

 

-  بیانیه سطح توافق خدمت و حریم خصوصی کاربران

بیانیه سطح توافق خدمت و حریم خصوصی کاربران توسط مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات دستگاه و وزارت متبوعه تدوین شده و در دسترس شهروندان قرار گرفته است.

 

-  مشارکت کاربران از طریق نظرات، انتقادات و پیشنهادات

دریافت کلیه انتقادات، پیشنهادات در خصوص خدمات ارائه شده توسط اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی و همچنین طرح مشکلات در حوزه های راه و مسکن و شهرسازی در محدوده استحفاظی این اداره کل از طریق سامانه تمام الکترونیکی شهراه به آدرس http://shahrah.mrud.ir انجام می گیرد. کاربران همچنین می توانند انتقادات و پیشنهادات خود را در مورد اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی از طریق بخش ویژه دریافت نظرات و پیشنهادات ارائه نموده و به اطلاع مدیران مربوطه برسانند.

 

-  ارتباط مستقیم با مدیرکل دستگاه

شهروندان گرامی و کاربران محترم پورتال می توانند از طریق بخش ارتباط مستقیم با مدیرکل، که به صورت واضح و مشخص در صفحه اصلی (home page) پورتال طراحی و پیاده سازی گردیده است استفاده نمایند و درخواست ها و نظرات خود را بدون واسطه به مدیرکل دستگاه منتقل نمایند.

 

ماموریت سازمانی

اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی در راستاي انجام ماموريت سازماني خود تلاش مي کند با برنامه محوري، نگاه سيستمي، پشتوانه آمايشي و توان کارشناسي خدمات باکيفيتي را به طرز شايسته و در چارچوب وظايف قانوني خود به مخاطبين ارائه نمايد.چشم انداز سازماني ما آن است که  همواره بعنوان يکي از بهترين سازمان ها در خدمت رساني نزد مردم شناخته شويم. ارائه خدمات علمي ، دقيق ، کارشناسي ، به روز و صادقانه در چارچوب نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران در صدر ارزش هاي سازماني ما قرار دارد.

هر سازماني در راستاي تحقق اهداف، اجراي ماموريت ها و ارائه خدمت به مردم نيازمند توجه تام مخاطبان خود مي باشد. بديهي است بدون توجه مردم و بدون دريافت بازخورد هاي حاصل تعاملات دوسويه ، انتخاب راهبرد هاي ارائه خدمت، سخت و ناممکن مي گردد. به بيان ديگر ارائه خدمت به نحو شايسته زماني امکانپذير است که مخاطب، ميزان رضايتمندي خود را از دريافت خدمات اعلام ، تعامل و مشارکت خود را کامل نمايد. سازماني در ارائه خدمت موفق تر است که بتواند نظرات، پيشنهادات و انتقادات مخاطبين خود را دريافت و بر اساس آن راهبردهاي مناسبِ جلب رضايت را در چهارچوب قانون اتخاذ نمايد.

 

در اين راستا و به منظور جلب مشارکت هاي مردمي اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی برخود لازم مي داند نظرات، پيشنهادات و انتقادات آحاد مردم بويژه از سوي نخبگان، متخصصين ، صاحب نظران، مديران و کارشناسان دستگاه هاي اجرائي عمومي را گردآوري و راهبردهاي منتج  به افزايش کيفيت خدمات را تدوين نمايد. اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی تعامل و تبادل اطلاعات با آحاد مردم و دستگاه هاي اجرائي را در سرلوحه کار خود قرار داده است.